Przejdź do menu Przejdź do treści

Video Mapping Contest 2025

OGŁASZAMY WYNIKI

23 czerwca 2025 odbyło się posiedzenie jury oceniającego międzynarodowego konkursu KAZ_LAB 2025 w składzie: Maciej Gniady [artysta, ASP Kraków], Jacek Krok [artysta, przedstawiciel Hevre], Justyna Łabądź [kuratorka Video Mapping Contest], Małgorzata Łuczyna i Jacek Złoczowski [twórcy i organizatorzy wydarzenia KAZ_LAB].

 

Jury w trakcie obrad postanowiło przyznać następujące nagrody:

1 nagroda

dla Kolektywu TVING & KOWA w składzie: Tomasz Gawroński, Gabriel Kowalik, Victoria Żydowska, Oliwier Żydowski (Polska) za pracę “Światło nieobecności”.
Wartość nagrody: 8000 złotych

2 nagroda

dla Tomasza Strojeckiego (Polska) za pracę “L’Dor V’Dor”.
Wartość nagrody: 3000 złotych

Trzecia nagroda nie została przydzielona, jednak jury postanowiło nagrodzić pozostałych finalistów wyróżnieniami i licencjami do profesjonalnego oprogramowania Resolume.

1 wyróżnienie

dla Weroniki Stosur i Jana Tomickiego z Kolektywu Krzywo Rzucone (Polska) za pracę “Kazimierz. Światło pamięci”.
Nagroda rzeczowa: Roczna licencja Resolume Arena

2 wyróżnienie

dla Patricka Grandi (Francja) za pracę “Warstwa”.
Nagroda rzeczowa: Roczna licencja Resolume Wire

3 wyróżnienie

dla Rudiego Kurnia (Indonezja) za pracę “Zakodowana boskość”.
Nagroda rzeczowa: Roczna licencja Resolume Avenue

Uzasadnienie jury:

Prace videomappingowe nadesłane na konkurs KAZ_LAB 2025 ukazały różnorodne podejścia i twórcze reinterpretacje dzielnicy Kazimierz. Część autorów zdecydowała się na dosłowną audiowizualną rekonstrukcję jej historii, postaci i wydarzeń, inni natomiast skupili się na bardziej poetyckim ujęciu — pamięci miejsca, jej kruchości i fragmentaryczności. Poruszali przy tym tematy uniwersalne, budując wielowarstwowe, metaforyczne narracje wizualne.

Zgłoszone prace reprezentowały zróżnicowany poziom artystyczny i techniczny. Współczesny kontekst twórczy, w tym jawne lub domniemane wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji, był również zauważalny i stanowił element dyskusji jury. W związku z powyższym jury zdecydowało o zmianie układu nagród i nieprzyznaniu trzeciego miejsca.

Pierwszą nagrodę otrzymał kolektyw TVING & KOWA za pracę „Światło nieobecności”. Artyści stworzyli na fasadzie HEVRE minimalistyczną grę światła i cienia, opartą na przesunięciach, rytmie, pulsacji architektury oraz skanach 3D wnętrza. W połączeniu z dynamiczną warstwą muzyczną, projekcja poruszała temat tożsamości miejsca, pamięci oraz przenikania się przeszłości i teraźniejszości.

Drugą nagrodę przyznano Tomaszowi Strojeckiemu za pracę „L’Dor V’Dor”, inspirowaną freskami odkrytymi we wnętrzu dawnej synagogi, gdzie dziś mieści się HEVRE. Projekt, cechujący się prostotą i oszczędnością środków, skłaniał do kontemplacji i refleksji nad międzypokoleniowym przekazem i trwaniem kultury żydowskiej.

Obie nagrodzone prace wyróżniały się zarówno poziomem wykonania, jak i oryginalnością podejścia — wychodziły poza kliszowe, powtarzalne schematy charakterystyczne dla formy videomappingu. Jury doceniło, że artyści sięgnęli po stonowane, złożone rozwiązania, które w subtelny, a jednocześnie wyrazisty sposób budowały narrację.

Wyróżnienia przyznano trzem projektom: kolektywowi Krzywo Rzucone (Weronika Stosur i Jan Tomicki), Rudiemu Kurnia oraz Patrickowi Grandiemu — za pogłębioną analizę tematu historii i kulturowego dziedzictwa Kazimierza oraz oryginalne rozwiązania artystyczne.

Wszystkim twórcom serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia w dalszym rozwoju artystycznym.

Z poważaniem,
Jury w składzie:
Maciej Gniady, Jacek Krok, Justyna Łabądź, Małgorzata Łuczyna, Jacek Złoczowski